Tuesday, January 25, 2011

Hanya ingin kau tahu

pernah dengar lagu 'Hanya ingin kau tahu'?..Republik...band indon..bes..jiwang..indon ni pandai jugak main dengan perasaan orang melalui lagu..cewahhhh...ok..kalau biasanya..selalu tengok blogger-blogger perempuan akan paste kan lagu-lagu yg diorang tengah layan kat blog diorang....dan aku...aku over sket..aku sertakan cerpen untuk lagu ni..kira lagu tema lah...well...keber-jiwang-an itu selalu bg aku ilham....so layan lah~..oh ye..ni untuk 18 keatas ye..budak-budak x boleh..pergi baca buku..ahhaha...dan kalau anda berkecenderung untuk muntah purple bila baca cerpen jiwang..sila jangan teruskan..okay...aku cadangkankan korang scroll down dulu..then playkan kedua-dua music player dan terus tekan pause..then baru start baca..bila sampai dekat music player tu..korang baru play..hahah..macam gempak je....nanti xde la sekat-sekat..kalau sekat-sekat jugak..pandai-pandai lah cari music sendiri..hehehe



perasaan ni, semakin hari, makin dalam, walaupun aku dah cuba lupakan dia..tapi setiap kali itulah dia datang.. Deny, kawan baik aku.. selalu sangat bagi semangat..x bosan-bosan suruh aku mencuba..tapi entah lah..aku makin rasa aku x layak untuk dia.....Erin......

sehinggalah..Deny slow talk dengan aku..memang dia betul-betul faham dengan Situasi aku..dia faham hati naluri aku..the true friend!..Deny kuat kan semangat aku untuk luahkan semua perasaan aku pada erin..Erin Suziana Mokhtar....

11.1.11....special date..is for something special..ingat lagi kata-kata Deny tu pada aku...Deny ajak kitorang lepak-lepak malam tu...termasuk jugak erin dan kawan-kawan dia..kawan-kawan kitorang jugak....malam tu, cuma nak ceriakan hati dari tekanan tugasan yang bertimbun di kolej. budak-budak perempuan ni dah sewa kereta siap-siap, kitorang plak guna kereta Deny. Deny memang anak orang berada jugak.

masa kat mamak tu..entah kenapa..erin duduk jauh dari aku..dan kitorang x berdialog sgt malam tu...lepas order-order makan..motor lagenda Iskandar hangitkan suasana. bila aku tengok Iskandar, baru aku ingat laptop dia..Iskandar belajar kat UiTM..masa dia datang bermalam dekat kolej aku semalam, UM..dia boleh tertinggal laptop dia..mula-mula memang aku tak nak balik ambil..tp si Is ni merenget-renget pulak dengan assignment lah, tutorial lah, auto cad, game segala jadah semua tu..aku terpaksa jugak balik UM masa tu..Deny bg kunci kereta dia..dan bisik kat telinga aku..

"pandai-pandai kau lah~"..Deny senyum tanda semangat

masa tu aku pun tak faham sangat apa maksud dia..sebaik aku bangun..aku ajak Ilham teman aku, masa tu Ilham dah bangun..tiba-tiba Deny tarik tanagn Ilham...dia duduk balik..dia ckp malas pulak..so masa tu memang aku dah rasa aku kena drive sorang-sorang balik UM..baru je aku nak melangkah keluar dari kedai mamak tu....

"aku teman kau!..kesian pulak aku tengok.."

bila aku berpaling..Erin senyum..dan aku juga turut menguntum senyuman tanda terima kasih...

masa aku nak keluarkan kereta dari parking tu..aku still pulas memikirkan kata-kata Deny tadi......dan masa tu jugak..ayat yg Deny cakap kat aku dulu melintas..'special date..is for something special'...masa tu..aku semakin gelabah..dan semakin faham maksud Deny...

dalam hati aku..sampai bila aku nak jadi penakut...aku x drive terus ke UM...dalam perjalanan tu..aku dengan Erin cuma bual-bual kosong je..dan kadang-kadang dua-dua diam seribu satu bahasa..cuma riuhan dari radio sinar.fm je yang kumandang...tiba-tiba erin tanya..

"eh, kita nak kemana sebenarnya ni"..muka Erin ada sikit cemas..mungkin dia dah fikir bukan-bukan pasal aku..macam dalam drama tu..haha

"somewhere special"..itu je yg aku rasa cukup lengkap untuk jawab pertanyaan Erin

Erin diam..dan kadang-kadang ada jugak bertanyakan aku soalan-soalan peribadi..harapan dalam hati aku semakin cerah..aku berbisik sendiri...dan kadang-kadang jugak..Erin tanya lagi tentang tempat yg kitorang nak tuju..bila dia tanya macam tu..jawapan sama aku bg..somewhere special


sampai je...aku terus keluar..tapi Erin macam takut nak keluar....bila aku ajak Erin keluar..macam-macam alasan yg dia bagi..banyak nyamuk dan bagai-bagai..memang tempat tu banyak nyamuk..tp scenery tu lawa sangat..aku duduk atas bonet depan..dan sepuluh minit lepas aku tu..Erin keluar  jugak..malam tu sejuk..jaket yg aku pakai aku pass kat Erin...aku ajak Erin duduk sebelah aku atas bonet ...masa tu..tempat tu memang cantik..ada kelip-kelip..permandangan Kuala Lumpur waktu mlm..tambah-tambah plak x ramai sangat yang tahu..

Erin duduk sebelah aku..dan dia diam..sekadar memperhatikan satu keluarga tak jauh depan kitorang..ayah, ibu. dan 3 orang anak dia yg kecil-kecil lg..main kejar dengan kelip-kelip...

aku: seronokkan jadi budak-budak (aku cuba buka topik)
Erin: tahu takpa..tak payah fikir masalah kan..free...x payah sedih-sedih
aku: yup..tp masa kecik dulu..aku selalu menangis..sebab x dapat tu..x dapat ni..masa kecik, semua benda aku nak..
Erin: eiii.. teruknya..hahahaha..
aku: biasa lah..semua budak macam tu lah~..tp masa kecik aku sedih jugak..sebab kadang-kadang aku rasa..mak ayah aku x sayang aku..sebab..diorang x belikan apa aku nak..hahahahaha
Erin: hahahaha..entah pape je..aku masa kecik dulu,, selalu sangat main paya..memang berendam dr pg sampai petang lah...
aku: x takut pacat plak..?
Erin: hello..kita pure kampung eh..x macam orang tu..bandar je tahu..hishhh
aku: siapa orang tu?..hahaha..aku pun pernah la..masa balik kampung..aku dengan abang aku selalu terjun sawah..tangkap ikan keli...eh apa tu,,macam pacat je kat kaki kau tu..!!!
Erin: mana mana mana?...(Erin terus meloncat turun dari bonet tu..gelabah)
aku: kah kah kah (berdekah gelakkan Erin)
Erin: sabar je lah (muka dendam campur penuh perasaan malu)

'Hanya ingin kau tahu'

perbualan kitorang terus berterusan..
gelak tawa..semua ada masa tu...hepi..sangat-sangat hepi...first time aku dapat masa macam tu dengan Erin..dapat bersembang..lupa semua masalah..dapat tengok bintang..lepas tu berebut bintang..masing-masing nak bintang yg paling cerah..sampai Erin tolak-tolak aku..padahal bintang tu tak boleh nak ambil pun......perangai dia yg kadang-kadang mengalahkan budak-budak kat depan tu aku iakan saja...suka tengok dia hepi dan selesa..

dan.......

aku: Erin...tahu tak.....?
Erin: ermmm..tak, tak tahu lansung..haha..macam mana nak tahu..kau tak bagitahu lg!
aku: (diam..keadaan kelam seketika)
aku: dah lama aku suka kau...kadang-kadang.........
Erin: jap jap (erin cuba menyampuk.....)
aku: Erin..dengar je..please..lepas ni..kalau kau nak cakap apa..kau nak benci aku sekalipun..aku tak kisah..tp kali ni please dengar je...
Erin: (diam..sunyi..tunduk...dan akur)
aku:
masa mula-mula dulu...masa hari daftar masuk UM dulu...aku x de apa-apa perasaan pun kat kau...tp aku suka tengok kau..kadang-kadang hati aku ada bagitahu aku yg aku suka kau..tp..aku x pernah nak mengaku...sampai lah hari makin hari..kita makin rapat...malam aku..siang aku..kau isi semua tu...aku hepi...dan aku rasa...setiap masa ada orang yg teman aku.....walaupun kadang-kadang aku terasa dengan kata-kata kau..sebab mungkin kau hanya anggap aku kawan kau..tp hati aku ni selalu je ckp..jgn fikir negatif sangat..sebab aku tahu yang aku memang sangat-sangat sensitif...ada masa jugak..aku cuba lupakan kau..sebab aku rasa kau bukan untuk aku..tp Deny selalu bg aku semangat..dan tambah pulak kau selalu contact aku...perasaan nak lupakan kau terkubur macam tu je...dan baru-baru ni..perasaan untuk lupakan kau memang kuat sangat..sebab aku dah x sanggup nak berdepan semua ni..setiap kali aku dengan kau..aku selalu akan anggap kau jadi pasangan aku..tp semua tu macam tak akan jd..Deny cakap..xkan aku nak sia-siakan semua tu dengan lupakan kau macam tu je..dia cakap..

saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

dan aku pilih the first sentence...aku luahkan semua ni untuk kau..kalau kecantikan jadi ukuran kau..memang aku x boleh bg..tp kalau kecantikan dari the other side..Insyaallah aku cuba penuhi...kejujuran,,setia..aku cuba...malam ni..antara malam yg paling aku hepi..dapat lepak dengan kau..sembang tanpa ada segan silu..dah lama aku impi semua ni..nak call kau..aku takut kau busy...lepas ni..mungkin kita dah x bertegur...bukan aku kejam..tapi..aku takut..nanti aku jatuh hati balik dengan kau...aku xkan pernah benci kau..dan aku cuba untuk tak akan pernah..mungkin kau dah ada orang lain yg jauh lebih baik dari aku..aku cuba untuk terima...dan kalau kita bersama lagi..aku cuba jaga kau sebaik mungkin,

aku tamatkan kata-kata dengan diam...Erin pun diam..debar..gundah..semua simpul-simpul....peluh dan ketar semua datang...

Erin: aku...............aku perasan yg kau ada perasaan kat aku..aku tahu kau cuba ambil hati aku...aku tahu..dan aku memang hargai semua tu...bukan aku x cuba untuk balas perasaan kau tu............tp aku x mampu...aku pun x tahu....aku dah cuba...tp aku rasa...is better if we just friend...maafkan aku....sory......


aku merenung jauh...lepas je Erin cakap semua tu..dia terus masuk dalam kereta..aku terus merenung..jauh..jauh...dan jauh kedalam suasana malam KL...famili yg ada depan kitorang td pun dah macam nak balik...kelip-kelip terus terbang mencantikkan suasana...sinaran lampu bandaraya KL..kelip-kelip lampu deretan kereta merah dan oren terus gemerlap...kecewa..hampa, malu...bersimpul siul...aku gagahkan diri aku masuk dalam kereta...

'Disaat aku mencintaimu'


sepanjang perjalanan...diam dan terus diam...cuma radio yg dari td tak tertutup yang bercakap.....'disaat aku mencintaimu'..lagu tu tepat bkumandang...tepat masuk dalam hati naluri aku...kitorang terus ke Um dan patah balik ke mamak


malam tu di mamak..aku diam...aku memang tak pandai nak sorokkan rasa kecewa....Deny faham walaupun aku tak ungkapkan apa-apa kat dia..Deny gosok belakang aku tanda support aku dan memahami keadaan aku...Erin nampak hepi je..kadang-kadang aku nampak dia jeling ke arah aku......mungkin rasa bersalah...mungkin jugak rasa menyampah...malam yang mulanya untuk tenangkan hati dari stress study..jadi malam yg melipat kali ganda kan kekecewaan....

dua minggu...aku tak contact Erin...dia pun diam...dan aku memang tekat nak lupakan dia...kawan-kawan aku dua, tiga orang ada jugak tahu pasal ni..jawapan dari diorang..'takpe bunga bukan sekuntum...tp Deny, x pernah kata macam tu..sebab dia memang betul-betul tahu yg bunga memang berjambak-jambak..tp x semua ada madu yang baik

sikit-sikit..aku dapat lupakan dia...dan malam tu..aku tengok movie kat laptop Deny..dengan Izmer dan Syidi...handphone aku ada mesej...

=(
from: Erin Eina

aku tak faham apa motif dia send mesej tu aku..tp mungkin dia silap send....tp mungkin tak..sebab 5 minit lepas tu..aku dapat call..dari Erin...dua kali aku tak angkat..

Syidi: ko kalau xnak angkat boleh silent x? kitorang memang nak tengok movie ni sambil dengar ringtone dari handphone kau...(memerli dalam gurauan sentap diikuti gayanya)

Izmir sekadar gelak..telefon aku berbunyi untuk kali ke tiga...Deny angguk...aku angkat...

"I miss u..."

kata-kata pertama dari Erin...aku senyum.....
orang kata..bila sesuatu yg selalu berada di sisi kita masih setia berdiri..kita tak kan rasa apa-apa..tp bila dia dah tak ada..baru lah perasaan itu datang...

~*~



habis sudah........wah wah wah..jiwang karat ko eh..ahhaha...geli pulak aku rasa bahhahaha

pic source: 
http://sherlylaw.blogspot.com/ .... http://aihashus301.blogspot.com 
music:
Hanya Ingin Kau TAhu - Republik..4-shared 
Disaat Aku Mencintaimu..4-shared 
~ shahfri shpie ~

2 comments:

talibaru said...

fuhh. bes lah beb. haaha. ni kisah benar ke tak ni?

maksu zerra said...

TERBAIK!